Dresiner i et reiselivslandskap.


Begrepet ”kulturlandskap” kan bety så mye.

En betydning kan være at et kulturbilde utgjøres av flere forskjellige faktorer i et gjensidig avhengighetsforhold, – slik det er, – økologisk, i et landskap.

Numedalsbanen er en faktor i et bredt kulturlandskap.

Reiselivet både målretter seg etter og inngår i, dette kulturlandskapet.

Altså et  landskap preget av sammenheng.

Hvor det EN gjør har konsekvenser for alle de andre.

Samtidig er selve dalen vår et kulturlandskap, – også i reiselivskulturen. Et landskap med spesifikke kjennetegn, sin særegne topografi og morfologi, også i mer overført betydning.

Vår dal er et bindeledd. En transportetappe mellom øst og vest, mellom det urbane og det spektakulære.

Den har alltid vært det og vil alltid være det.

Slik topografi legger føringer for reiselivet i vår dal. Dette at folk reiser igjennom. At de besøker oss på sin vei fra noe og til noe. Fra noe annet enn oss og til noe annet en oss.

Å reise igjennom noe er en engangshandling. Selvsagt med stopper underveis! Selvsagt med både attraksjonsbesøk, gode måltider, bensin og ulver! De gjennomreisende er nettopp den ressursen vårt reiseliv må rette seg mot, ha som sin kunde.

Derfor må reisen de reiser ha bare en retning: fra noe og videre til noe…

Selvsagt, ikke sant?

Men da må dresiner også ha det!

Den ressursen som Numedalsbanen er, kan ikke og må ikke brukes som et utilsiktet ”reiselivsimperialistisk virkemiddel” – som monopolisering som en ikke forutsett effekt!

Kanskje bør det være nettopp konsesjonsgivere: baneeier og vernemyndighet som kvalitetssikrer at slike utilsiktede effekter oppstår, i den veiledning og de rammer de gir til dem som får lov å bruke banen til sine prosjekt.

Den reisende, vårt reiselivs kunde og som alle aktører i reiselivet skal kunne nyte godt av, må få bruke banen, bruke dresinen PÅ sin ferd igjennom dalen. Ikke tvinges til å måtte reise tilbake til utgangspunktet! Fram og tilbake er like langt….og det blir en lei av.

Økologien, samhandlingen i et felles anliggende kalles ofte for solidaritet i et politisk og kulturelt landskap. Solidaritet i et reiselivslandskap bør bety at alle aktører tar hensyn til hverandres muligheter.

Ingen dresinsyklist (i hvert fall de færreste) tar seg råd til å la dresinen stå en natt eller to på turen, for å kunne besøke de andre aktørene langs ruten. Nei, de dresiner hurtigst tilbake til utgangspunktet.

Og når da senere igjen sitter i sin bil, så kjører de raskeste veien til Geilo! Uten en stopp underveis opp resten av dalen vår. Forbi alle de andre.

Det bør ikke være slik.

En dresinbane i et felles kulturlandskap, i et felles reiselivsanliggende bør møte tre krav:

a)      En må kunne få sykle dresinen EN vei, for så og forlate den der og sette seg inn i den bilen f. eks. mannen har kjørt oppover dalen mens mor syklet dresin, og fortsette familiens ferd mot vest.

b)      Eller sette dresinen fra seg på endestedet, eller det avtalte stedet, for å besøke kjente, en severdighet, en smykkekunstner, telte på en campingplass- i en dag eller to eller tre, eller uker, for så å leie dresin på nytt og sykle videre.

c)       Dresiner bør leies ut med sykkelstativ, slik at syklisten kan sykle videre på sin egen sykkel etter å ha satt dresinen igjen på avtalt sted.

Dette med å måtte levere dresinen på utleiestedet er, slik vi her på Gvammen har erfart de utallige henvendelser om dresinleie vi har fått, den viktigste grunnen til at folk IKKE leier dresiner…..

Dessuten finnes en fin biting: dersom det gjøres slik som punktene a,b og c over tilrår, så ville det faktisk kunne føre til et (nærmere) samarbeid de forskjellige reiselivsaktørene imellom!

Da kunne en faktisk få en skisse til et enhetlig landskap i Numedal, også i reiselivet!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s