Siste del av sommeren begynner


I denne sommerens første del har vi forsøkt å dokumentere aktivitetene langs og på sporet, her på Gvammen stasjon. Dette gjorde vi da også i fjor, så tilsammen skal vi nå kunne vise fram, på denne bloggen, – nokså mye aktivitet på Numedalsbanen, – over et år.

Numedalsbanen er ikke bare en dresinbane.

Den er også en etterhvert yndet tursti for både fastboende og turister.

Fra både Fjordgløtt Camping og Sevletunet kommer de for å se «gammel jernbane».

…og de bruker hele banen! Den henger sammen, – de går gjerne videre mot «Toppen» og  Rødberg, bare de får vite om det!

De ønsker informasjon! De vil få vite ting. De vil lære.

For vi lever i en tid hvor gode reiselivsprodukter er de som framstår som kunnskapsbaserte og kunnskapsgivende…!

Barn elsker å finne «rare» ting å se på! La det gjerne være «barnslige» gjenstander og tablåer ved og på banen. Barn som fatter interesse, barn som får stimulert nysgjerrigheten sin, er barn framtiden vår avhenger av!

Derfor rommer kulturvern, – vern av en jernbane som «samferdselsminne», – et ansvarsperspektiv langt utover små mannegjengers lokale nettverk og «klappe på hverandres rygger»- kultur, – langt utover furtne byråkraters påstander om saksbehandleres tilsynelatende evigvarende utilnærmelighet…….

…far liker også egentlig slikt…   🙂

Noen turgåere vil sette pris på både den skygge og hvile gamle buer kan gi….og tar seg gjerne en tur til siden…

Alle vil finne «sine» detaljer langs en bane som dette. Finne det som appelerer til nettopp deres interessefelt. De vil oppleve. Alle sammen.

….om de får sjansen…

Samtidig skjer det ingenting annet. Vi hører ikke noe om planer videre for banen, – vi hører ikke om aktører som tar rolle knyttet til utvikling eller etablering av kunnskapsbaser eller framvisninger av fakta, sannhet og historikk knyttet til banen, – snart en generasjon etter at nedleggelse ble et tema…

Gamle skiltplater – brune og massive, satt opp for å engang i tiden skulle formidle informasjon, – står fortsatt, tiår etter, tomme, ved tunneller, bruer og stasjoner. Like tomme som vernehandlingene forøvrig….

Vi kjenner ikke til at det dokumenteres i det hele tatt. Det er skummelt, – for uten dokumentasjon kan baneherpere nesten gjøre som de vil, – og avstanden mellom uvitenhet, saksbehandlere og beslutningstagere blir faretruende kort…

Det er ikke mye vi her på Gvammen kan gjøre med det.

Det eneste vi kunne gjøre var nettopp å forsøke, igjennom hyggelig bilder på en blogg som dette, – vise litt av hvilken aktivitet som utspant seg her på stasjonen sommerene 2009 og 2010, og legge dette tilgjengelig. Da kan de som ønsker bruke dette til å begrunne både tiltak, vern, prosjekter og trivsel, -på og med banelegemet, på og med dresiner, på og med gammelt materiell, – med informasjon og med hyggelige stunt….

Men antagelig er det ingen som ønsker det…..?

Vi for vår del, skal nå igjen bruke tiden her på stasjonen til å gå videre med rehabiliteringen av stasjon og omgivelser, – og forsøke å kategorisk slå fast at uansett hva som måtte bli utfallet av verneproblematikk, uansett om det blir sykkesti eller ikke, så bør ihvertfall sekvensen fra pens i sør til pens i nord på Gvammen stasjon vernes og ivaretas. Alle de rare skinnenemerkene fra 1800 tallet, alle svillene fra 1926, buene og stasjonsbygningen, lasterampe – det bør alt sammen bli liggende.

Om ikke annet som en historisk park …en teknotop i samferdselsøkologien…

Så nå flytter Hr. Benkduktøren innendørs. Han forlater perrongbenken sin og slår seg til inne ved sjakkbordet sitt i galleriet.

Nå flyttes fokus til linoljeprobematikk, til maling, stiger, tak, piper og alt dette andre som må gjøres.

Dere ønskes alle en god høst!

Måtte de neste høstbladene falle på en ivaretatt Numedalsbane!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s