Om eiers motivasjon, om banens status og om forsøk på føringer….


På Gvammen stasjon har vi i flere år forsøkt å sette lys på Numedalsbanens sjebne. Derfor blir det mange samtaler om dette, på perrongen, – igjennom en lang og travel sommer.

Det som alltid overrasker folk er særlig tre ulike perspektiv:

For det første dette at banen jo slett ikke er nedlagt! Stortinget la den aldri ned. De flyttet persontrafikken over på buss, javel…men Numedalsbanen ble aldri nedlagt.

Selvsagt vet eieren det, – og har visst det hele tiden. Så status på banen er resutat av eiers omsorg for en IKKE nedlagt jernbane…..!

Nokså intressant det.

Det andre perspektivet er at eier ikke ønsker freding. De ser ingen grunn til å ta vare på den! Det sier de eksplisitt. …

DET forteller vel noe om motivasjonen, det da?

Det tredje perspektivet er todelt:

For det første så burde det kanskje ikke være slik at eier skal legge føringer for hvorvidt verneverdien er tilstede? Det er det vel andre fagmiljø som skal gjøre? Eller er eier så stor – så politisk forankret i et slags Post-Oppseth`sk bygdenorge, at fagmiljø med kun akademisk forankring rett og slett ikke tør kreve kontroll over slik føringer….?

Avsluttingsvis bør antagelig ikke store «etater» som eier her må sies å være, plumpe ned til å gi føringer om sykkelveier og «asfalteringer av egene spor» så å si….blir bare komisk det.

Eller er knyttingen til «sykkelnorge» et element i den samme «post-Oppseth`ske» referansen?

La to brev forankre slike refleksjoner:

Så nå synes vi Numedalskommunene skal vise seg voksne og sterke, og slå klart og tydelig fast at i det moderne bygdenorge så tar en vare på sin kulturminner og sine referanser i  den nærings og kommunikasjonsutvikling som har utviklet bygdene og dermed økt deres nasjonale betydning.

Slik sett er saksfremstillingen i Nore og Uvdals formannskap 20 september et langt skritt framover!

2 thoughts on “Om eiers motivasjon, om banens status og om forsøk på føringer….

  1. Det er en fornøyelse å lese det du skriver Ulf. Det du har skrevet og dokumentert på Gvammenbloggen i lang tid, er gull verdt i den kampen vi nå fører og som du helt korrekt sier: de neste månedene vil bli avgjørende.

  2. Tilbaketråkk: ER det disse som bør få legge føringene videre…? | Norsk jernbanestasjon nr. 1716

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s