En blir jo det en spiser, er det ikke så….?


Rødberg har fått sin kamel!
Den vil nok mange besøke, – det vil nok gi fin tilvekst i reiselivet!

Kulturvernmyndighetene åpner for å vurdere riving av Lokomotivstallen, og omtaler dette som det at en av og til må svelge kameler, etter å ha et kosetreff i nokså skjul…nede i Rollag…en sen vinterkveld.

Så da så.

Trist for Numedal.
Trist for Numedalsbanen.
Trist for Nore og Uvdal kommune.

Men et brutalt nakkebrudd for en nasjonal vernemyndighet og de tilsluttede fagområder!

Når fylkeskonservatoren i Buskerud fredet banen midlertidig for nå ti år siden, så skrev han i vedtaket:

«Fylkeskommunen begrunner det midlertidige vedtaket med banestrekningens høye autentisitetsverd både hva angår infrastruktur og bygninger. Det er den eneste banen i utkastet til nasjonal verneplan som er foreslått i bevaringsklasse A, dvs fredningsklasse, som representerer perioden fra 1920-årene.»


Men desimering fortsatte, mellomfingereseing besto, – og nå begynner en selve den vedtaksfestede  rivingen. Den åpenlyse. Nå omsettes mangeårig utmattingsstrategi til politisk handling.

Og midt i blandt dem sitter de nasjonale vernemyndigheter og knasker kameler.

En blir jo det en spiser, er det ikke så….?

5 thoughts on “En blir jo det en spiser, er det ikke så….?

  1. Du får sagt det Ulf. Og som vanlig støtter jeg deg langt på vei, men jeg velger å fortsette kampen for stasjonsområdet på Rødberg, akkurat som jeg kjemper for skinnestrengen fram til stasjonsområdet på Rødberg. Jeg er tilhenger av å verne hele «skuta», med master og seil. Det er åpent møte i Næringsparken i morgen torsdag kl.18.00. Næringsselskapet og kommunen vil ha innspill til hvordan kulturminner kan spille en rolle innen reiselivsnæringen. Snakk om sammentreff. Denne debatten er ikke så lukket som du skal ha det til. Jeg skal i alle fall på møtet i morgen.

  2. Du har rett! Den HAR åpnet seg, og i det er du faktisk ikke helt uten skyld! 🙂
    Kan jeg bare få peke på: Det ER ingen komplett bane i dag! Allerde er «nervestrengen» inn til Nore 1 området kuttet, allerede er «ned til trafobanen» herpet og fjernet….

    Så det det handler om nå, er å løfte desimeringer opp på et mer legitimert nivå….

    Jeg skjønner syklistene jeg, – og jeg skjønner folk og politikere på Rødberg! Det jeg ikke skjønner er hvordan et kulturfag kan ha tillatt at det HAR gått så langt….at det har blitt en ruin av en lokstall, et gjenngrodd, neste farlig område midt i tettsted, det som engang var en levende jernbane…!
    Selvsagt vil de ha det vekk! Selvsagt vil de bruke den tomten til noe annet, slik den har blitt nå!
    Et kulturfag og en eier gjorde dette mulig. De skapte den realiteten som er der nå, og tvang den inn på plassen til den visjonen mange av oss hadde i 1988 -2000.

    Tiden har gått, – og virkeligheten med den!

  3. Men kankje det er dette som får det til å skje noe tross alt. Kultur- og reiselivsmøtet i Nore og Uvdal bekreftet Numedalsbanen som et viktig kulturminne og som en viktig attraksjon i reiselivssammenheng. Hørte ikke et vondt ord om banen, lokstallen eller svingskiva på møtet. Selvfølgelig er folk oppgitt, skuffet og irriterte på Rødberg stasjonsområde og andre steder langs banen som er i forfall. Når de allikevel ser potensialet i dette kulturminnet og Rødberg stasjonsområde, tross eiers og eventuelt vernemyndigheters unfallenhet, ja da er det virkelig håp. Håp for Nore og Uvdal kommune, håp for kulturminnet Numedalsbanen og håp for Numedal. Med vernet på plass skal kulturminnets utvikling snus fra forfall og sjuskethet til vedlikehold og utvikling til beste for Rødberg og resten av Numedal. Med eller uten skinnestreng. Og til det siste vet du hva jeg mener er til det beste for Numedal like godt som jeg vet hva du mener er til det beste. Kommer vi i gang nå, tror jeg det bare er et tidsspørsmål før Rødbergsamfunnet trykker det nå sjuskete og forsømte stasjonsområdet til sitt bryst.

  4. Ja. Du har rett! Men, jeg vil få lov til å rett og slett peke på at dette handler mye om at «nye» kom til…! Dere på Kjerre og at debatten nå «løftes ut i lyset». I mine øyne mangler nå rett og slett bare en ting: det at dalens ungdom får betydelig rolle i dette arbeidet! Dette er den dalen de skal ta ansvaret for om noen år, som skal ha en levende Numedalsbane, – det er deres stolthet over hjemstedet sitt det handler om. Det er ti år siden ti år siden nå. Gjort er gjort eller eventuelt ikke gjort, – men slipp nå de nye til!

  5. Kjenner at jeg blir ivrig nå. Dette er jeg så hjertens enig med deg i. Er i kontakt med en lærer på Rødberg med tanke på å få til noe i forhold til kulturminnet generelt men Rødberg stasjonsområde spesielt. Dette er i skisseform på tegnebrettet så og si, men kanskje vi kan få til noe. Det er i alle fall målet. Også må jeg få nevne at samtlige femteklassinger i Rollag kommune de to siste årene har gjennomført Rallardag på Numedalsbanen. Opplegget har vært et samarbeid mellom Numedalsbanen AS og leirstedet på Kjerre. Historisk opplevelsesdag på Numedalsbanen. Det ene året resulterte dagen i et prosjekt på skolen i etterkant av Rallardagen. Numedalsbanen ble et av områdene som ble belyst i prosjektet: Heimbygda mi. På Rollag stasjon er nye sluppet til. Litt eldre «ungdom» riktig nok, men med framtida foran seg i Numedal. Vi har spennende ting på gang på Norefjord også hvor nye folk og miljøer skal få slippe til. Om vi skulle lykkes med dette på Rødberg også, så kan vi ane konturene av noe.

Legg igjen en kommentar

