….på Vestlandet eller noe


Vet du…” sier Hr.Benkduktøren med en morgentrøtt mine: “Dette var en av de mer underlige drømmene jeg har hatt siden 564 passerte på feil spor i 49!

Jeg drømte altså at jeg var på Vestlandet eller noe. I en sånn bygd, nede i en fjordbukt.

Der var det et lokallag: “Kystlaget Veteranbåtanes Vaktarar” – noen som høylydt proklamerte at de skulle ta hånd om og verne den lokale kystkulturen. Brygge. Naustene og båtene, slippene, den gamle lille flytedokken, ja – til å med en gamme agnebu.

Dette hadde de hatt som sitt program i årevis.»

“For en flott drøm” sa jeg. “Det måtte være flinke folk å drømme om!”

Hr. Benkduktøren så trist på meg: “Nei. For du skjønner: virkeligheten, “røynda” som de sier på de kanter, – var en helt annen!”

Så ble han intens i sin fortelling, og hadde han kunnet veive med armene, så hadde han gjort det nå:

“Båtene bare rustet opp de! De bare lå der, som krabbemat og hummerdo! Alt bare grodde igjen! Tang og tare under vannflata og bjørk og buskas – og noe eik, tror jeg, – over overflata! Flytedokken hadde sunket for lengst, og den var det noen sør for Oslo som ville ha kloa i! Agnebua: der hadde taket falt ned og den gamle jernovnen som gamle fiskere varmet frosne hender over, den hadde forsvunnet en mørk oktobernatt!

Det de hadde gjort var at de hadde kjøpt inn en haug med små røde pionerjoller i plast, som de leide ut til folk som ville surre rundt ute på vannet!»

DET var det de drev med!

Skikkelig trist var det!

Type mareritt! Så jeg våknet selvsagt…..”

Så var Hr. Benkduktøren stille en stund, han skar en sår grimase, – det gikk et grøss igjennom ham, før han så på meg med litt tårevåte øyne (hunder har jo ofte det) og sa:

“Jeg skjønner ikke hvorfor JEG, som jo bor ved og på en jernbane, langt fra fjæra og rur, – skal få slike drømmer? La oss se hva Den Gamle skriver om slikt!”

Hr. Benkduktøren strakte sin pote ut etter bøkene på bokhylla for “F”…….

Jeg lot ham lese i fred og lukket døren stille etter meg når jeg gikk.

Legg igjen en kommentar

