Hr. Benkduktøren er sint i dag!


«Reservedeler»??! Plukke fra hverandre Hr. Benkduktørens kjære bane og spre den utover andre ville-vest og tøff-tøff påfunn?! En uhyrlig tanke!

Hr. Benkduktøren er rasende! Her har en i årevis stolt på kulturfagets absolutte integritet og de kunnskapsbaserte saksbehandleres tyngde, og så kommer det rykter om at nuværende eier – dette «verket» som utslettet hans kjære ENNESBE – og gjorde de «flygende hjul» om til fjollete «logos», insisterer på å hakke banen i småbiter og frakte den vekk…!!

Så skjeller han meg ut: «SomleUlf» sier han kontant og foraktelig. «Hvorfor har du ikke gjort noe med dette?!» «Somlingen din har skylden for slikt!» «La meg nu være i fred. Her må det handling til, handling som i gamle dager, den gang vi fikk utrettet ting, endret ting…»

«Den gang vi visste hva VERDIER var!» -og så neglisjerer han meg fullstending.

Deretter henter han fram sin «sorte bok». Jeg vet om den. Av og til, men ikke ofte, sitter han og ser i den, mens han nikker og mumler tilfreds. Jeg aner stolthet hos ham, når han blar i sin «sorte bok». Jeg har skimtet noen navn i den: «Riverton», «Frich», «Ø. Fjeldstad» og en lang rekke telegramadresser…..

Men han lar meg aldri se i den.

Nå blar han fram en side, henter sin telefon, og ber meg med is i stemmen om å gå min vei og gjøre noe fornuftig…. «vaske opp, for eksempel», sier han fnysende….

På vei ut, ser jeg ham slå et nummer på sin gamle telefon…

Legg igjen en kommentar

