Om å være så veldig, veldig redd…for Storebror…!


museumsjernbaner i norge

Her er oversikten over museumsjernbaner i Norge i dag. Altså de som inngår i «Museumsbanerådet», og som Urskog Hølandsbanen uttaler seg på vegne av. Se litt nøye på den listen: de er ikke så store disse banene. Numedalsbanen er betydelig større enn dem alle. I lengde, selvsagt, – men kan hende også i «antikvarisk verdi» og i fortelling om landskap, industriutvikling, prosjektkompleksitet, – og ikke minst, med sin helt ekstraordinære historiske og politiske begrunnelse.

Daværende Fylkeskonservator Helgen var en fagmann det står stor respekt av! Han hadde i hele sin funksjonstid et kompromissløst øye for hva som var «varige verdier», «antikvariske forpliktelser» (som han ofte kalte det, når realpolitikkens stramme prioriteringer truet et verneverdig tiltak.) På den annen side var han ingen mann med store ord og fakter. Han trengte ikke det. Når han sa noe, så hadde det han sa så mye argumentativ tyngde og faglig integritet, at den korte og klare setning var nok.

Legg derfor merke til hans utsagn på slutten av hans vedtak om den midlertidige fredningen i 2001. Helgen snakket FAG. Han var en forvalter at verneFAGET, ikke for å tekkes samtidig realpolitikk, men for å sikre umistelige verdier for generasjonene som skal komme.

antikvarisk sett

Dersom vern handler om nettopp det, så skulle vel de andre vernede jernbanene juble over en slik utvidelse av den «vernede jernbanehistorie» som et vern av Numedalsbanen ville tilføre!

Men, de gjør altså ikke det. Her er det ingen «Velkommen til oss!» Her er det ingen «vi får dele på det vi har, og kjempe sammen videre»

urskoguttalelse

Nei. Her er det: «Du får ikke noe av oss, i hvert fall!» «Du får klare deg sjøl, du – og ikke komme her og komme her…!!»

Flaut.

……………

La meg få føye til en liten «skinneskjøt» på en måte: Urskog Hølandbanen uttrykker bekymring for sikkerheten ved dresintrafikken (!) Jaha? Har de sett det arbeidet Veggli Vertshus nedlegger i sikkerhetsaspektet? Har de sett statistikken over «uhell» ved norske – eller for den slags skyld, internasjonale dresinbaner? Ingen andre steder er innsatsen eller resultatene i nærheten av hva Paul Tore og hans folk får til!
Å bruke et slikt «motargument», ja det er også nettopp ……flaut, men samtidig så pinlig at en høringsuttalelsesredaktør burde ha grepet inn!

……………

Jeg tror at tiden har kommet for to ting:

1: – at Numedalskommunene gjør seg til talsmenn for kulturvern som VERN, – og ser Numedalsbanen som en del av SIN historie.

2: – at noen forsøker å kartlegge skillelinjene mellom jernbaneverkets interesser i denne saken og «museumsjernbanene», eller motsatt……om det i det hele tatt er noen….

museumslogovarianten

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s