Det blir nokså høye trær, – på 20 år…


skog1

Der jeg vokste opp, lærte vi at vi ikke skulle være til sjenanse for våre naboer. Der vi var på ferie, var vi nøye på – alle naboene, å ikke være til sjenanse for hverandre. Der jeg hadde arbeid i Nordnorge, var det det samme. PÅ vestlandet også, i de årenene jeg var der, – og i Østfold…

Alle stedene handlet det om å rydde på egen tomt, slik at ikke en nabo skulle miste lys, sol og sikkerhet…

myeskog1

Sånn er det ikke her. Her er det mer som i eventyret: «…og hekken vokste kjempehøy, kjempehøy….» – men det kommer visst ingen Prins allikvel….

En Prins med motorsag hadde gjort seg.

skog2

Det har vært to varme dager nå. Skogen tørker opp, – det tørker i hvertfall fort her i Numedal…

Jeg kom til å tenke på skogbrannen på andre siden av dalen, på 80 tallet, var det vel…

Med SÅ mange SÅ store trær SÅ tett innpå, så ville ikke Gvammen stasjon ha hatt en sjanse!

Jeg vil ikke det. Jeg vil ikke miste hverken stasjonen eller «tingene mine», bare fordi naboer ikke gidder å holde sin vegetasjon nede!

At jeg forlengst har mistet 70 % utsikt og 70 % sollys, får nå være som det er. En skal respektere lokal kultur, – og forsøke å forstå den. Det lærte jeg av Bloms sosialantropologiforelesninger for lenge siden nå.

Men, at en stor eier, som NSB eller JB eller hva det nå er, skal kunne la sine busker vokse så til de grader, og være så til de enda mere grader til sjenanse, – og altså mulig fare, – det synes hverken Blom ( antagelig) eller jeg er ok.

Så i dag sendte jeg mail til NSB/JB og ba dem forholde seg til dette.

Så da så.

museumslogovarianten

Legg igjen en kommentar

