Fra «reservedelenes flora»


4

Det sitter noen – rundt på ulike steder av landet, alle lidenskapelig opptatt av sine nærmiljøs museumsjernbaner, og «ser fram til» å kunne hente ut såkalte «reservedeler» fra en Numedalsbane som ikke blir fredet….

Skinner, selvsagt. Skinner som er kraftige nok til å bære lokomotiv som i dag går på skinne som ikke er det….

Skinner som er gamle nok, sjeldne nok, til å bli nye trekkplaster på deres baner…. og som forteller historier om et utall europeiske jernværk….

5

Men vel så sultne er de på skinnefestene! Det finnes ordinære typer av dem, men det finnes også særegne, ja, sogar norske, unike patenter.

Skinnefester som vanskelig lar seg skaffe i dag…om en ikke kan hente dem fra en detronisert Numedalsbane.

6

De ulike typene brukes på ulike steder, og Numedalsbanen forteller den teknologiske historien om disse, i en samlet helhet – i en kontekst.

Numedalsbanen tibyr akkurat det moderne kulturvern ønsker: en vernet kontekst, vernet gjennom, og for, bruk og formidling!

7

Det er her de ble lagt. Det er her de ligger.

…og det er nok her de blir liggende!

 

museumslogovarianten

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s