Dresiner fra fremtiden på Numedalsbanens spor!


00

Ute i den store verden blir det stadig flere dresinbaner. Flere og flere jernbanestrekninger legges ned, samtidig som «jernbanekulturen» tiltrekker flere og flere! Over hele verden er nå det å sykle dresin en svært attraktiv aktivitet, i friluft og mosjon!

Alt fra egne hjul til å sette på ordinære sykler, til slike doninger som besøkte Numedalsbanen i dag!

Skikkelig Sci-fi – dresiner, i mine øyne! Konstruert og bygget av kunnskapsrike og dyktige entusiaster. Gruppen som kom hit i dag, var 7 menn fra ulike europeiske land, og jeg var så heldig å få være sammen med dem på turen fra Veggli til Gvammen. De har bruk mer enn et halvt år på å skaffe de nødvendige tillatelser, og det var en fryd å se hvordan de utøvde skikkelig sikkerhet i samsvar med god gammel Jernbane – NSB-type, kultur, hele veien!

Her er noen bilder fra denne formiddagen! Nyt dem, og se hvilket enormt potensiale som ligger i denne gamle Jernbanen vår!

 

0201 - Kopi02-b - Kopi

2a - Kopi

3a - Kopi

4a - Kopi4b4c

Nå, når jeg legger ut dette, er de på vei i regnværet nedover mot Veggli! Jeg gleder meg til å høre med dem utover høsten, hvordan de opplevde Numedalsbanen! Jeg vet at de nå er på vei mot de andre dresinbanene i Norge, så kanskje de har noen gode råd til oss når deres tur er over?

sign1

ps! Av hensyn til de som besøkte banen, og som tillot meg å følge og filme, vennligst bruke hele kontekst – det samlede innlegget, ved eventuell deling…..

Legg igjen en kommentar

