…her?!


Som mange vil vite, – så har stasjonseieren som en av sine hobbier å lete etter meteoritter. Derfor er jeg ofte på turer, både på fast – og innland og ute på holmer og skjær, med metalldetektor, for å forsøke det umulige,- å finne en «bit av stjernene» – en meteoritt.

Det er en håpløs hobby, egentlig, for jeg vil selvsagt aldri finne noen, men den gir meg mange fine turer og spennende opplevelser.

Det er bare funnet 14 meteroritter i Norge til nå. Slik sett er de hypersjeldne, selvsagt.

Selv har jeg funnet mang en spennende stein, men meteoritt var det ikke…

Men så; i går – på egen tomt, her på Gvammen stasjon, – piper metallsøkeren min på en underlig stein!

Hele kvelden og natten gikk med til å undersøke den, – og forbløffende nok: jeg har aldri funnet en stein som tilfredsstiller «meteorittkriteriene» så godt som denne gjør!

Så nå sendes den til undersøkelse «på høyeste nivå» for å si det slik!

Så kanskje…..kanskje er Norges meteoritt nummer 15, en meteoritt funnet på Gvammen stasjon!

Men selvsagt: sannsyneligvis ikke. Av tusen innleverte funn, vil mindre enn en faktisk være en meteoritt…..

Men spennede blir det å finne det ut!

En kommentar om “…her?!

Legg igjen en kommentar